Q-Park introduceert parkeren op kenteken via de Q-Park app. Met de app wordt het in- en uitrijden van een Q-Park garage een stuk eenvoudiger. De slagboom opent vanzelf wanneer een geregistreerd kenteken wordt gescand. Op basis daarvan kan de auto in- en uitrijden en worden de kosten van het parkeren automatisch verrekend. Deze nieuwe service zorgt ervoor dat klanten van Q-Park niet alleen een stuk sneller in- en uit kunnen rijden, ook de administratie van parkeeracties is hiermee geautomatiseerd.
De uitdaging is om het onboarding proces in de Q-Park app voor zowel zakelijke als particuliere klanten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat houdt in: zoveel mogelijk Q-Park klanten informeren over de introductie van de Q-Park app en uiteraard te overtuigen om de app te downloaden en hun kenteken te registreren.
Om het onboarding proces voor klanten van Q-Park zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben we een geautomatiseerde, multi channel benadering gekozen. Daardoor is de campagne schaalbaar én geschikt voor elke klant. Via verschillende customer journeys worden klanten door het onboarding proces begeleid. Binnen de campagnes worden klanten benaderd via e-mail, DM en SMS.
Het faciliteren van parkeren op kenteken via de Q-Park app wordt in fases geïntroduceerd. De doelgroep voor deze campagne zal per locatie moeten worden bepaald op basis van parkeergedrag en abonnementsvorm.
In een reeks e-mails, van een eerste aankondiging tot de lancering van parkeren op kenteken via de Q-Park app, worden klanten stap voor stap voorbereid op de lancering van de nieuwe manier van in- en uitrijden. Door middel van een koppeling met de Q-Park app, kan de gehele onboarding via het real time dashboard worden gevolgd en de klant bij iedere stap op de juiste manier worden begeleid. Voor de campagne wordt gebruik worden gemaakt van het e-mail platform van RapidSugar. Daarnaast wordt SMS en DM ingezet voor klanten die niet bereikbaar zijn via e-mail, of die niet reageren op de e-mails.
Met een conversie van 56% is de activatiecampagne zeer succesvol. Omdat de journey schaalbaar is ingericht, kan de campagne in de toekomst gemmakelijk worden hergebruikt als meer parkeerlocaties kentekenparkeren introduceren.