Wanneer je aan Aruba denkt, denk je aan tropische temperaturen en helderblauw water. Maar Aruba is meer dan alleen zon, zee en strand. Je kunt er bijvoorbeeld prachtig hiken, lekker eten en verrassende cultuur bekijken. Vandaar de slogan van Aruba: ‘One happy island’. De wens van KLM en Aruba was om dit diverse, maar relatief onbekende beeld van Aruba zo goed mogelijk te schetsen en over een aantal bijzonderheden iets te vertellen. Kortom: er was veel om te vertellen.
We hebben bij de ontwikkeling van deze e-mail vooraf bekeken hoe we de grote hoeveelheid gewenste content in de e-mail kwijt konden, zonder dat de ontvanger van de mail overweldigd werd door alle informatie. De oplossing: een interactieve e-mail.
Iedereen die op vakantie gaat, bekijkt wel eens een kaart van de bestemming. Hoe ziet het er daar ongeveer uit? Die kaart ontvangen onze potentiële vakantiegangers nu alvast! In de e-mail zie je in één oogopslag het hele eiland, en vooral wat je niet mag missen als je erheen gaat. Zo zie je waar je schildpadden kunt spotten en kun je over zes andere hotspots meer lezen, door over de pinnetjes te hoveren of erop te klikken. Door de pinnetjes met een animatie op en neer te laten bewegen, geven we ze extra aandacht.
En dat is nog niet de enige manier waarop we mensen in contact laten komen met Aruba. We hebben sociale bewijskracht ingezet om ontvangers te overtuigen van de schoonheid van het eiland. Twee ervaren Aruba-gangers vertellen over hun favoriete plekjes die je niet mag missen.
Klanten reageerden enthousiast op de e-mail. Een greep uit de reacties.
"Ik kom er al meer dan 34 jaar 2 of 3 keer per jaar en vind het altijd leuk om er informatie over te ontvangen."
"Daar het mijn geboorte-eiland is, heb ik een enorme liefde voor Aruba. Hoe meer het gepromoot wordt met mooie plaatjes en zeker door KLM, mijn favoriete vliegmaatschappij, des te blijer ik word!!"
"Een goede inspiratie tip voor mij die ik beslist in gedachte zal houden. Lijkt me leuk om Afrika eens te verruilen."
De e-mail maakt onderdeel uit van een e-mail lifecycle. Het hoofddoel van deze e-mail is om de doelgroep te inspireren en de interesse in Aruba op te wekken. In een later stadium komt de nadruk meer te liggen op de activatie van klanten.