Met de Q-Park app kunnen gebruikers in meer dan 140 Q-Park parkeergarages én in heel Nederland op straat parkeren zonder transactiekosten. Traditioneel waren parkeerapps beperkt tot straatparkeren. Daarom is het voor Q-Park van belang om klanten op de hoogte te brengen van de gemakken van het parkeren met een app in parkeergarages. Zo hoeven klanten bijvoorbeeld geen ticket meer te nemen bij de inrit en in de rij te staan bij de betaalautomaat.
Q-Park zag een grote groep klanten die de app tot nu toe alleen maar gebruikten om op straat te parkeren en wilde deze groep klanten benaderen om awareness te vergroten en de voordelen van de app in parkeergarages uit te leggen. Daarom ontwikkelden we samen met Q-Park de ‘On-to-Offstreet’ campagne, met als doel om de awareness te verhogen en de straatparkeerders in de campagneperiode van 40 dagen minimaal één keer in een Q-Park garage te laten parkeren.
Mensen iets laten doen wat ze (bijna) nooit eerder deden, zonder echte incentive of beschikbare korting: dat is een flinke klus. Om ervoor te zorgen dat deze awareness-campagne waardevol zou zijn voor Q-Park, besloten we dat de campagne ook relevante data op moest leveren, die inzicht zou geven in het kennisniveau van Q-Park-klanten over het parkeren in een Q-Park parkeergarage.
Twee doelstellingen dus: mensen naar een garage zien te bewegen en awareness toetsen. Wij gingen de uitdaging aan en ontwikkelden een interactieve e-mailflow met drie verschillende e-mails en bijbehorende landing pages.
In de eerste e-mail vroegen we met behulp van een interactieve quiz naar kennis over parkeren in een Q-Park garage. Hiermee verzamelden we inzichten over het kennisniveau van de ontvanger en brachten we de voordelen van de Q-Park app en het parkeren in de parkeergarages onder de aandacht.
Als een ontvanger na de eerste e-mail nog steeds alleen op straat parkeerde met de Q-Park app, brachten we dezelfde boodschap in de tweede e-mail op een totaal andere manier. In een parallax scroll e-mail zaten lezers achter het stuur van hun eigen, virtuele autootje (met hun eigen kenteken!) in een virtuele Q-Park parkeergarage. Het autootje reed door de e-mail naar beneden en zo 'reed’ je letterlijk langs alle voordelen van het parkeren in een Q-Park parkeergarage mét de Q-Park app. Was je onderaan de e-mail keurig ingeparkeerd? Dan vroegen we tot slot of we je binnenkort mochten verwelkomen in één van de Q-Park parkeergarages. Het antwoord sloegen we op in de database om van deze groep een toekomstig segment te maken.
De derde mail werd alleen gericht aan Q-Park klanten die, na het ontvangen van mail 1 en evt. mail 2, in de campagneperiode in een Q-Park garage parkeerden. We vroegen via deze korte e-mail naar de parkeerervaring van klanten met de Q-Park app. De eerste vraag stond in de e-mail, de overige vragen vonden plaats op landing pages, zodat ook waardevolle open antwoorden gegeven konden worden.
Van de parallax scroll mail (E-mail 2) werd ook een landingspagina gemaakt. Deze versie werd via een push notificatie in de Q-Park app aangeboden, om zo deze campagne via dit kanaal extra te promoten.
Van de groep straatparkeerders die werden gemaild tijdens deze campagne, heeft meer dan 17,5% gereageerd op e-mail 1 door zijn/haar antwoorden te geven op de interactieve wist-je-dat vragen. Daarmee zijn waardevolle inzichten verzameld voor Q-Park. In de parallax scroll e-mail die daarop volgde heeft nog eens 12% van de ontvangers gereageerd op de vraag onderaan de e-mail.
Tot slot heeft 11% van de doelgroep die met de app alleen op straat parkeerden binnen de campagneperiode van 40 dagen, minimaal 1 keer geparkeerd in een Q-Park garage. Dit hoge conversiepercentage, in combinatie met de verzamelde klantinzichten maakt de campagne erg succesvol.