Overtuig zoveel mogelijk gebruikers van Marktplaats om lid te worden van Marktplaats Aanbieding, en zo de gebruikersdatabase in 1 maand met 10% te laten groeien.
Maar hoeveel moeten we precies weggeven? En hoe communiceren we dat? Moeten we het cadeautje al voor onze prospects uitpakken of vinden ze het leuk om dat zelf te doen?
Voor de eerste test creëerden we vier proposities:
A. Alstublieft, 4 euro cadeau!
B. Alstublieft, 5 euro cadeau!
C. Open uw cadeau (4 euro achter de klik)
D. Open uw cadeau (5 euro achter de klik).
Elke propositie leidde naar een eigen landingspagina waar de propositie was doorgevoerd en werd getest met in totaal 10 verschillende subjectlines, zodat we de conversie op de maximale open ratio konden zien. Dit werd getest op een eerste segment.
Nu we wisten welke propositie het beste werkte, wilden we verder optimaliseren. Maakte het uit welke buttonkleur we gebruikten? En, wat was de beste buttontekst? En, welke subtitel past het beste bij onze propositie?
We besloten dit te testen met behulp van multivariate testing en zo onze 3 variaties met 9 mogelijkheden door het systeem te laten optimaliseren. Zo stuurden we dus nog eens een e-mail met 27 verschillende versies naar een tweede segment.
Pas nadat we de beste subjectline, propositie en content hadden bepaald, ging onze campagne live. De bulk kreeg daarmee een compleet geoptimaliseerde e-mail.
Ons mailtje was direct zó succesvol dat de servers van Marktplaats op de eerste dag crashten en pas na 25 minuten weer online waren. Die dag lieten we de database met 12% groeien, en in de weken daarna groeide dat langzaam door tot 16%. Een unicum.