Bol.com maakt veel gebruik van het e-mailkanaal om klanten te inspireren, activeren en waarderen. Bijvoorbeeld door middel van updates, aankoop gerelateerde berichten, winacties, aanbiedingen of speciale deals. Er is een aantal categorieën e-mails gedefinieerd waarvoor klanten hun opt-in kunnen afgeven. De opt-in voor ‘Acties & inspiratie’ e-mails is een Customer Lifetime Value driver en klanten met deze opt-in worden/zijn loyaler aan bol.com.
Niet alle klanten zijn zich ervan bewust dat er verschillende opt-ins zijn en dat uitbreiding met een extra opt-in (in dit geval ‘acties & inspiratie’) hen bepaalde voordelen kan opleveren. Het is bewezen dat opt-in verrijking via e-mail voor bol.com goed werkt, want een zeer groot deel van de in 2021 gerealiseerde opt-in verrijking is gerealiseerd via het kanaal e-mail. Binnen sales-gedreven e-mails bleek het echter een uitdaging om klanten de relevantie van een andere opt-in aan te tonen zónder af te leiden van het doel van de mail.
Om klanten hier op een relevante manier over te informeren én de drempel om een opt-in af te geven zo laag mogelijk te maken, is een innovatieve techniek ontwikkeld voor het afgeven van een opt-in zonder de e-mail te verlaten. Hierdoor kon de klant na het afgeven van de opt-in direct verder in de e-mail.
In een e-mail vol speciale Black Friday deals zijn extra deals verstopt, die alleen zichtbaar werden als klanten hiervoor een extra opt-in afgaven. Dit konden ze doen met één simpele klik, waarna de verborgen deals direct zichtbaar werden. Wat deze innovatie uniek maakt is dat we met één techniek de relevantie van een opt-in lieten zien én klanten op een laagdrempelige manier een opt-in lieten afgeven, zonder dat ze hiervoor de e-mail hoefden te verlaten.
De e-mailinnovatie met betrekking tot opt-in verrijking is voor het eerst ingezet in een Black Friday campagne. Het resultaat van deze techniek is direct succesvol. De doelstelling was 1,5% opt-in conversie. Deze is met 2,4% opt-in conversie ruimschoots behaald. Het afmeldpercentage was onder deze klanten niet hoger dan gemiddeld bij nieuwe opt-ins.
Tijdens de Sale/Solden campagne is deze techniek weer toegepast en getest tegenover onze meest succesvolle opt-in techniek daarvoor. De resultaten waren met nogmaals een opt-in conversie van 2,4% weer zeer goed. Deze nieuwe techniek zorgt voor meer dan een verdubbeling van de opt-in conversie.
Het succes van deze innovatieve manier van het verrijken van de opt-in is een combinatie van een goed design én slimme techniek. Op de korte termijn kan bol.com hiermee traffic vanuit e-mail laten stijgen en meer omzet behalen. Op de lange termijn zijn de nieuwe opt-ins uit de Black Friday campagne goed voor een uplift van de Customer Lifetime Value.