ING personaliseert alle contacten met particuliere klanten. Op basis van vele factoren zoals leeftijd, gekochte producten en het moment van communiceren, wordt een Next Best Action bepaald. Op basis van deze NBA wordt een propositie voorbereid. Dit kunnen aanbiedingen zijn voor een nieuw spaarproduct, maar ook advies over beleggen of hypotheekinformatie.
Ontwikkel een e-mailformat voor een nieuwsbrief waarin elke particuliere klant relevante en persoonlijke informatie te zien krijgt, op basis van de Next Best Actions.
Om in de nieuwsbrief maximaal zeven relevante artikelen te tonen, zijn er tot wel vijftig verschillende artikelen nodig. En marketeers bij ING moeten die artikelen snel en eenvoudig zelf kunnen maken. Daarom ontwikkelden we de webapplicatie E-mail Op Maat. Iedereen kan daarin zonder kennis van html de juiste teksten en beelden uploaden in ons design.
In de nieuwsbrief staan duimpjes bij artikelen, die gebruikers van Facebook bekend zullen voorkomen. Iedere klant kan op die manier zijn of haar mening geven over de kwaliteit of het nut van een artikel. Het aantal stemmen voor of tegen een artikel wordt elke minuut geüpdatet.
Ook zit er een live Twitterfeed in elke variant van de nieuwsbrief. Een gif-afbeelding (die continu wordt ververst) toont de laatste drie Twitterberichten van @ingnl.
De klant leert zo: ING is open, eerlijk en bereikbaar.
Door E-mail Op Maat is het mogelijk dat de 1.900.000 klanten van ING die de nieuwsbrief ontvangen, allemaal een unieke e-mail ontvangen. Op basis van de Next Best Action worden maximaal zeven artikelen ingeladen, die het beste bij die ene klant passen. Dit gaat volledig automatisch.
Dankzij het E-mail Op Maat-platform is de doorlooptijd voor een nieuwsbrief, inclusief de personalisatie, verlaagd tot één enkele werkdag.