Weet je iets niet? Vraag het dan gewoon! Met die insteek zijn we aan de slag gegaan met de strategie voor de cross-sell e-mailcampagne. Independer beschikt niet altijd over waardevolle informatie die we eigenlijk wel graag zouden willen weten voordat we een e-mail sturen. Heeft iemand bijvoorbeeld een auto? Belangrijk om te weten, voordat we vertellen over de manieren om te besparen op je autoverzekering. We kozen voor een simpele oplossing om meer te weten te komen over de doelgroep, we vroegen het ze!
Om de kans op een antwoord zo groot mogelijk te maken vielen we met de deur in huis. Ontvangers die de e-mail opende zagen gelijk een vraag met twee antwoordmogelijkheden. Het doel was om de ontvanger aan het denken te zetten. Weet ik eigenlijk wel wat ik betaal en kan het wellicht goedkoper? Door de boodschap toe te voegen dat je gemiddeld 259 euro kunt besparen op je autoverzekering probeerden we de ontvanger extra te activeren. Werd op één van de antwoorden geklikt? Dan wisten we direct of iemand een autobezitter is. Waardevolle informatie voor het vervolg van de e-mail en toekomstige campagnes. Mensen zonder auto verwezen we naar de andere mogelijkheden om te besparen op je vaste lasten.
Na het beantwoorden van de vraag bleef de ontvanger in de e-mail. Door deze vorm van interactie toe te passen wisten we een potentieel afhaakmoment in de funnel weg te halen. Op basis van het gegeven antwoord werd passende vervolginformatie weergegeven. Ontvangers die geen idee hadden of ze konden besparen vertelden we over het vergelijken van autoverzekeringen bij Independer en verwezen we naar het platform voor een snelle check. Autobezitters die zeker wisten dat ze goed zitten wezen we op Mijn Independer, waar ze hun autoverzekering toe konden voegen, om zo in de toekomst nog makkelijker en sneller te kunnen vergelijken.
De nieuwe cross-sell strategie werd in een pilot vergeleken met de bestaande e-mailcampagne van Independer. Na de testperiode zagen we een significante stijging van zowel de klikratio als de conversie. Daarnaast levert de campagne waardevolle informatie op over autobezitters op basis waarvan toekomstige communicatie nog relevanter en persoonlijker kan worden gemaakt.
Wil je weten hoe we deze e-mailcampagne hebben gemaakt en op welke manier we deze strategie succesvol voor jouw product of dienst kunnen toepassen? Vraag het ons gewoon!