Hoe Kies je de Juiste Marketing Automation Tool?

In het snel veranderende digitale marketinglandschap is een efficiënte marketing automation tool niet langer een luxe, maar een noodzaak. Maar… welke kies je? De opties zijn niet ontelbaar, maar het zijn er wel veel: zo’n 11.000. Hoe vind je tussen al die mogelijkheden de juiste tool voor jou? We vertellen je wat marketing automation eigenlijk inhoudt, waar je op moet letten bij het maken van een keuze en we delen een paar handige templates die je daarbij kunnen helpen.

Wat is Marketing Automation?

Simpel gezegd is marketing automation de technologie die bedrijven in staat stelt om marketing te automatiseren en te stroomlijnen, waardoor de efficiëntie toeneemt. Dit kan variëren van e-mailmarketing en leadgeneratie tot klantsegmentatie en data-analyse. Overal is wel een tool voor. Het kiezen van de juiste tool hangt af van jouw unieke bedrijfsbehoeften.

Begrijp je behoeften

Maar wat zijn die behoeften dan? Voordat je begint met ‘shoppen’ van tools, is het essentieel dat je je behoeften begrijpt en in kaart brengt. Wil je de betrokkenheid van klanten verhogen? Of is het genereren van leads jouw primaire focus? Wie gaat er met de tool werken en welke kanalen wil je inzetten? Dit zijn een paar vragen die je helpen bij het bepalen van de functionaliteiten die je nodig hebt in een marketing automation tool.

Maak een specificatielijst

Ook een lijst met gewenste specificaties is een belangrijk hulpmiddel bij het kiezen van de juiste tool. Deze lijst moet kenmerken omvatten zoals noodzakelijke functies, gebruiksgemak, integratie met andere systemen, en schaalbaarheid. Denk ook aan andere factoren zoals de kwaliteit van de support, prijs, en de betrouwbaarheid van de leverancier. Vergeet niet om key users en stakeholders te betrekken bij het opstellen van de lijst: dat is belangrijk voor het vervolgtraject. Zorg er aan de andere kant wel voor dat je zelf focus houdt op de vereisten die écht van belang zijn. Onderstaand template voor de vereistenlijst kan hierbij helpen. Je kunt hierin onder andere onderscheid maken tussen must-have en nice-to-have functies.

Download het volledige template onderaan deze pagina.


Het Belang van RFI en RFP

Heb je een aantal potentiële tools op je shortlist staan? Dan is het tijd om de leveranciers van deze tools om wat extra informatie te vragen. Via een Request for Information (RFI) leveren potentiële leveranciers je algemene informatie over hun oplossingen. Met een Request for Proposal (RFP) vraag je leveranciers om specifieke voorstellen. Deze processen stellen je in staat om je opties objectief te vergelijken en te beoordelen.

Evalueer en selecteer

Neem de tijd om elke voorgestelde oplossing in detail te bekijken. Daarbij houd je natuurlijk rekening met alle factoren in je opgestelde vereistenlijst. Bijna alle leveranciers hebben ook relevante referenties, demo's en proefversies die je een nog beter beeld van hun tool geven. Daarbij is het heel nuttig om je top-3 use cases te identificeren en deze uit te werken in de testomgeving. Dit stelt je in staat om de tool in een real-world scenario te testen voordat je een definitieve keuze maakt. Een grondige evaluatie van de reacties op je RFP en een aantal gerichte tests zullen je uiteindelijk leiden naar je doel: jouw ideale marketing automation tool.

Om je op weg te helpen met het beoordelen van de leveranciers hebben we een scoringsmodel ontwikkeld. Elk van de zeven categorieën krijgt een gewicht op basis van het belang ervan. Binnen elke categorie ken je punten toe. Bereken de score van elke vendor door het gewicht van de categorie te vermenigvuldigen met de gemiddelde score van die categorie, en tel dan alle scores op om een totale score te krijgen. De tool met de hoogste totale score is de beste match.

Download het volledige template onderaan deze pagina.


Implementatie en Evaluatie

Na de selectie en implementatie van je marketing automation tool, is het belangrijk om de prestaties regelmatig te evalueren. Doet de tool wat je had verwacht? Voldoet het aan je behoeften? Continue evaluatie en aanpassing zorgen ervoor dat je het meeste uit je investering haalt.

Hulp nodig?

Het selecteren van de juiste marketing automation tool is belangrijk, maar niet altijd even eenvoudig. Als ervaren marketing automation expert en partner van diverse tools, kunnen we je begeleiden bij elke stap. Neem vrijblijvend contact op en ontdek hoe we je kunnen helpen om de juiste tool voor jouw bedrijf te kiezen.

Download: Requirements & Scoringsmodel

Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail met een link naar de download.
Oeps, er ging iets fout. Probeer het opnieuw.

Contact

Meer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.