De Bijenkorf en RapidSugar bundelen hun krachten. Samen werken we aan een efficiënte en schaalbare e-mailmarketing strategie met als doel, relevante en volledig gepersonaliseerde klantervaringen.
In 2020 bestond de Bijenkorf 150 jaar. Het Nederlandse bedrijf staat natuurlijk bekend om haar warenhuizen, maar in de afgelopen 10 jaar is ook de webwinkel enorm gegroeid. Klanten weten debijenkorf.nl goed te vinden en ook in het buitenland is de Bijenkorf steeds succesvoller. Vanaf 2014 zijn inmiddels webshops gelanceerd in België, Duitsland en Frankrijk.
Om de groei te kunnen blijven faciliteren en klanten ook online een inspirerende en verrassende ervaring te kunnen bieden heeft de Bijenkorf in 2020 de keuze gemaakt om voor haar e-mailmarketingactiviteiten gebruik te gaan maken van Selligent Marketing Cloud. RapidSugar heeft het warenhuis begeleid tijdens de implementatie van het platform en de optimalisatie van de e-mailcampagnes. In een paar maanden tijd zijn alle bestaande e-mailcampagnes gemigreerd naar Selligent. Tegelijkertijd is door meer te automatiseren een grote stap gemaakt in het efficiënter en persoonlijker maken van de e-mails die de Bijenkorf verstuurt.
Een belangrijke reden om voor Selligent Marketing Cloud te kiezen is de mogelijkheid om meer te personaliseren en te automatiseren op een schaalbare manier. De eerste stap hierin was het ontwikkelen van een aantal dynamische e-mailtemplates waarin content (o.a. merk en/of product gerelateerd) gebaseerd op klantvoorkeuren automatisch wordt ingeladen. Hiermee is een flinke tijdsbesparing gerealiseerd en is ook de kans op fouten afgenomen. Een vervolgstap is om de dynamische content schaalbaar te maken voor de internationale markten door meertalige contentblokken op te zetten en toe te passen.
Een onderdeel van de migratie is de optimalisering van volledig geautomatiseerde e-mailcampagnes. Deze campagnes zijn op basis van o.a. browse en koopgedrag opgezet. Voorbeelden hiervan zijn een Abandoned Basket e-mail gekoppeld aan het winkelmandje in de webshop en een After Purchase campagne die klanten ontvangen na aankoop van een product. Door deze verregaande vorm van automatisering is de Bijenkorf in staat om op relevante momenten klanten volledig gepersonaliseerde e-mails te kunnen sturen.