Ontdek de beïnvloedingsmagie van Cialdini

Cialdini’s Principes klinkt als een spannende thriller en in zekere zin hebben ze ook wat met elkaar te maken. Want waar een spannende thriller trucs als plottwists en cliffhangers gebruikt om ervoor te zorgen dat jij blijft lezen, zijn de principes van Cialdini ‘trucs’ om jou tot actie aan te zetten. De zeven principes van Cialdini geven namelijk inzicht in de psychologie van beïnvloeding en zijn bijzonder waardevol voor marketeers. In deze blog leggen we de zeven principes uit en geven we voorbeelden uit de e-mailmarketing praktijk!

#1 Wederkerigheid

Geef om te ontvangen. Wederkerigheid gaat uit van het menselijke verlangen om iets terug te doen voor anderen wanneer we iets van hen hebben ontvangen. In e-mailmarketing vertaalt dit zich in bijvoorbeeld het aanbieden van waardevolle content. Denk aan speciale acties of kortingen die je alleen deelt met de ontvangers van je nieuwsbrieven. Door iets van waarde te geven, bouw je vertrouwen op en stimuleer je positieve interacties met je merk.

Bol.com kwam bij ons met de vraag om een campagne te ontwikkelen om opt-in’s voor e-mail en pushnotificaties in de app te verzamelen. Hiervoor hebben we een campagne ontwikkeld waarin de klant centraal stond, en bol.com een cadeautje weggaf. Om dat cadeautje te ontvangen hoefde je, afhankelijk van de doelgroep, maar één ding te doen: een e-mail opt-in geven, de app installeren, of je notificaties aanzetten. Deed je dat? Dan mocht jij je cadeautje uitpakken!

#2 Autoriteit

Versterk je boodschap. Mensen hebben de neiging beter te luisteren naar mensen die ze als autoriteit beschouwen. Dit principe kun je gebruiken door je merk als een expert in de branche te positioneren, maar ook keurmerken of consumentenbond-beoordelingen kunnen helpen om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij je ontvangers.

Voor de Rabobank hebben we een campagne ontwikkeld waarbij het leek alsof je in de e-mail direct contact had met een adviseur. Hierdoor gaven ontvangers sneller antwoord op de vragen.

#3 Schaarste

We zijn gevoelig voor schaarste. Het idee dat iets beperkt beschikbaar is, roept een gevoel van urgentie op en motiveert om actie te ondernemen. Een tijdsgebonden aanbieding is daar een goed voorbeeld van. Door te laten zien dat er slechts een beperkte tijd of voorraad is, spoor je ontvangers aan om snel te handelen. Ze willen deze kans natuurlijk niet missen!

Voor bol.com verstopten we in een e-mail vol speciale Black Friday deals ook nog een paar extra deals, die alleen zichtbaar werden als lezers hiervoor een extra opt-in afgaven. Dit konden ze doen met één simpele klik, waarna de verborgen deals direct zichtbaar werden.

Bekijk de volledige case hier
#4 Consistentie

Van kleine stappen naar grote acties. Consistentie speelt een grote rol in menselijk gedrag. Als je eenmaal ergens mee begonnen bent, stop je er niet zomaar meer mee. Laat ontvangers van je mails daarom kleine acties uitvoeren, zoals het beantwoorden van een simpele multiplechoicevraag in iedere nieuwsbrief. Na verloop van tijd vergroot deze initiële betrokkenheid de kans dat de lezers grotere stappen gaan ondernemen, zoals het doen van aankopen. Als klap op de vuurpijl verzamel je ook waardevolle data, die je in kunt zetten om relevanter te zijn.

De e-mailbase van KLM bevatte een inactieve groep die geen e-mails meer opende. KLM wilde deze groep reactiveren. We begonnen klein door een leuke, laagdrempelige game naar deze groep te sturen. Als ze de game succesvol afgerond hadden, maakten ze een jaar lang kans op KLM-vouchers. Maar… winnaars werden exclusief bekend gemaakt in de maandelijkse KLM-nieuwsbrief. Als ze kans wilden maken, moest de inactieve groep die mails dus openen. Zo werd een groot deel van de inactieve groep gereactiveerd!

#5 Sympathie

Verbind op een persoonlijk niveau. We gaan eerder over tot actie als we sympathie voelen voor de ander. In e-mails kun je dat gebruiken door veel te personaliseren en empathisch te communiceren. Door je te richten op gedeelde interesses, waarden en ervaringen, creëer je een diepere band tussen je merk en je doelgroep.

Om filmliefhebbers te bedanken voor hun bioscoopbezoeken en terug te kijken op het mooie filmjaar, ontwikkelden we samen met Pathé een interactieve e-mail bomvol filmfacts en persoonlijke highlights.

Bekijk de volledige case hier.
#6 Sociaal bewijs

Laat anderen vertellen. Mensen zijn geneigd het gedrag van anderen te volgen, vooral als ze onzeker zijn. Gebruik daarom positieve gebruikersrecensies, getuigenissen en statistieken over de populariteit van je producten of diensten. Dit creëert vertrouwen en neemt twijfels bij je lezers weg.

Voor Independer ontwikkelden wij een review-laag binnen hun e-mailtemplate. Hiermee kunnen in iedere e-mail relevante klantreviews worden getoond. Ook is het mogelijk om per ontvanger andere reviews te tonen, zodat ze zo persoonlijk en relevant mogelijk zijn. Bijvoorbeeld door reviews van mensen uit dezelfde woonplaats te tonen. Hier passen we dan ook direct Cialdini’s zevende en laatste principe toe.

#7 Eenheid/identiteit

Versterk de band. Het zevende principe gaat ervanuit dat mensen zich meer verbonden voelen met- en beïnvloed worden door personen en groepen waarmee ze zich identificeren. Benadruk als merk dus de gedeelde waarden, interesses of kenmerken die je hebt met je klanten.

PSV was op zoek naar nieuwe zakelijke leads voor de business seats in het stadion. In plaats van alleen te adverteren in zakelijke branches, betrokken we in deze campagne juist de supporters. We vroegen hen om PSV te helpen scouten naar de beste zakelijke spelers, om zo hun club te steunen. Dat deden ze massaal!

Bekijk de volledige case hier

Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail met een link naar de download.
Oeps, er ging iets fout. Probeer het opnieuw.

Contact

Meer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.