E-mail opt-ins uitgelegd

In een digitale wereld is e-mail een krachtige manier om direct in contact te komen met je klanten. Maar met deze kracht komt ook verantwoordelijkheid. Het respecteren van de privacy van gebruikers en, vanzelfsprekend, het naleven van de regels is van cruciaal belang voor het vergroten van loyaliteit en het vertrouwen van je klanten. We vertellen je alles over de verschillende soorten e-mail opt-in's (soft en hard) en de regels die bepalen wanneer je welke in mag zetten.

Soft opt-in

Bij een soft opt-in geeft een klant zijn of haar e-mailadres op het moment dat er een financiële transactie plaatsvindt. In het geval van bestelling bij een webshop, bijvoorbeeld. De toestemming voor een soft opt-in mag in de vorm van een mededeling, zoals: ‘Ik ontvang in de toekomst graag meer informatie via e-mail.’ in combinatie met een al aangevinkte checkbox. Een klant moet echter wel altijd de mogelijkheid hebben om zich af te melden, dus de checkbox moet weer leeg kunnen worden gemaakt.

De e-mails die verstuurd worden naar klanten met een soft opt-in moeten gerelateerd zijn aan de aankoop of afgenomen dienst waaruit de soft opt-in is verkregen.

Hard opt-in

Hierbij geeft een klant actief toestemming om commerciële e-mails te ontvangen. Je mag klanten met een hard opt-in alle informatie per e-mail toesturen die je wilt. Het is wel belangrijk om vooraf de verwachtingen van een klant goed te managen door te communiceren hoe vaak en met welke informatie je gaat mailen. Daarnaast moet in elke commerciële e-mail de optie tot afmelden worden aangeboden.

Om de toestemming voor een hard opt-in geldig te laten zijn onder de GDPR (General Data Protection Regulation), moet een klant de toestemming actief bevestigen, bijvoorbeeld door zelf een checkbox aan te vinken. Vooraf aangevinkte checkboxes die toestemming veronderstellen als mensen ze niet uitvinken, zijn dus niet geldig onder de GDPR.

De toestemming voor een hard opt-in moet daarnaast ook apart uitgevraagd worden. Je mag deze vraag dus niet bundelen met bijvoorbeeld algemene voorwaarden of privacyverklaringen.

Dubbel opt-in

In een aantal landen is een dubbele opt-in verplicht. Hierbij moet een klant naast het actief geven van toestemming, ook het e-mailadres verifiëren. De opt-in wordt dus pas bevestigd wanneer een klant het e-mailadres heeft achtergelaten en daarna actief toestemming geeft via een bevestigingse-mail. Wanneer jouw bedrijf in meerdere landen actief is, is het dus verstandig om te onderzoeken of dit ook voor jou geldt.

Soft vs Hard Opt-ins
Opt-in data vastleggen

Om aan de eerdergenoemde GDPR-regels te voldoen, is het belangrijk dat opt-ins goed worden vastgelegd. Sla in ieder geval de volgende gegevens op:

  • De datum waarop de opt-in is verkregen
  • Het type opt-in (soft/hard)
  • Wat is de klant verteld op het moment van toestemming?
  • Waar heeft de klant toestemming gegeven (bijv. tijdens het afrekenen of via Facebook-formulier)?

Onze e-mailmarketing experts helpen je graag met het op de juiste manier inrichten van je e-mail opt-ins en het vergroten van je e-maildatabase. Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies.

Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail met een link naar de download.
Oeps, er ging iets fout. Probeer het opnieuw.

Contact

Meer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.